38 / 16856
Description: 
Head with three faces
Object number: 
00038
Part: 
Misericord
Nature: 
Secular
Artist: 
onbekend
Position: 
N.v.t.
Date: 
1480
Location: 
Nederland, Amsterdam: Museum Amstelkring
Photographer: 
Verspaandonk, J.A.J.M.
Interpretation: 
-
Categories: 
Head or half figure
 
object 00038: 00038
Author(s):  Block, Elaine C.
Title:  The triple head motif on medieval choir stalls
Year:  1997
Journal/Volume:  Reinardus: yearbook of the International Reynard Society
Pages:  45-57
Page details:  p. 45-57
 
Author(s):  Cave, C.J.P.
Title:  Roof bosses in medieval churches: an aspect of gothic sculpture
City:  Cambridge
Year:  1948
Page details:  afb. 200
 
Author(s):  Janse, Herman
Title:  De Oude Kerk te Amsterdam. Bouwgeschiedenis en restauratie
City:  Zwolle
Year:  2004
Page details:  p. 201
 
Author(s):  Lord, Peter
Title:  Medieval Vision
City:  Cardiff
Year:  2003
Journal/Volume:  The visual culture of Wales
Page details:  p. 184, afb. 286
 
Author(s):  Verspaandonk, J.A.J.M.
Title:  Amsterdam: de koorbanken van de Oude Kerk
City:  Amsterdam
Year:  1984
Journal/Volume:  Misericorde-reeks
Page details:  p. 99-101, nr. 33
 

Parallels

object 00038: 00038-1
object 00038: 00038-2
object 00038: 00038-3
object 00038: 00038-4

Remarks

About the object date:  Datering is circa
General remarks:  In het archief van Verspaandonk staat bij deze misericorde vermeld 'los'. In zijn boek "Amsterdam: de koorbanken van de Oude Kerk" maakt Verspaandonk melding van een losse misericorde die weer op het gestoelte zou worden aangebracht (p. 16). Men kan aannemen dat het hier om dezelfde misericorde gaat. Na contact te hebben gehad met de Stichting Oude Kerk blijkt echter dat de misericorde met de drie koppen anno 2005 niet aanwezig is op het koorgestoelte. De heer Schillemans (conservator Museum Amstelkring) verklaart dat de gezochte misericorde onder het inventarisnummer AK 70 aanwezig is in het Museum Amstelkring te Amsterdam. Nadat het object sinds 1978 in bruikleen is gegeven aan de Oude Kerk, is deze misericorde in 1996 weer teruggehaald naar het museum. Verspaandonk schrijft dat hij deze voorstelling niet kan duiden. "In de middeleeuwen werd hierdoor soms de heilige DrieĆ«enheid uitgebeeld, een manier van voorstellen die later door de kerkelijke overheid verboden is. Niet alleen de profane uitdrukking, maar ook het ontbreken van de gebruikelijke baarden en haardos duiden erop, dat de beeldhouwer dit zeker niet bedoeld heeft. Evenmin heeft hij de drie leeftijden (jeugd, volwassenheid en ouderdom) of verschillende hartstochten of karakters willen typeren. De drie gezichten zijn wel anders, maar hiervoor is het onderscheid toch niet groot genoeg. Wat dan wel bedoeld is, blijft een vraag. Misschien ging het wel om de neuzen of gewoon om het plezier van het combineren. In ieder geval is de voorstelling niet uniek en treft men ook elders koppen met drie gezichten aan." In het artikel "The triple head motif on medieval choir stalls" heeft Elaine Block een verklaring voor de voorstelling met de drie hoofden. De grove trekken in de gezichten duiden er volgens haar op, dat we hier te maken hebben met een drieĆ«enheid van de hel, een antichrist.