Author(s): | Block, Elaine C. |
Title: | The triple head motif on medieval choir stalls |
Year: | 1997 |
Journal/Volume: | Reinardus: yearbook of the International Reynard Society |
Pages: | 45-57 |
Page details: | p. 45-57 |
Author(s): | Cave, C.J.P. |
Title: | Roof bosses in medieval churches: an aspect of gothic sculpture |
City: | Cambridge |
Year: | 1948 |
Page details: | afb. 200 |
Author(s): | Janse, Herman |
Title: | De Oude Kerk te Amsterdam. Bouwgeschiedenis en restauratie |
City: | Zwolle |
Year: | 2004 |
Page details: | p. 201 |
Author(s): | Lord, Peter |
Title: | Medieval Vision |
City: | Cardiff |
Year: | 2003 |
Journal/Volume: | The visual culture of Wales |
Page details: | p. 184, afb. 286 |
Author(s): | Verspaandonk, J.A.J.M. |
Title: | Amsterdam: de koorbanken van de Oude Kerk |
City: | Amsterdam |
Year: | 1984 |
Journal/Volume: | Misericorde-reeks |
Page details: | p. 99-101, nr. 33 |
About the object date: | Datering is circa |
General remarks: | In het archief van Verspaandonk staat bij deze misericorde vermeld 'los'. In zijn boek "Amsterdam: de koorbanken van de Oude Kerk" maakt Verspaandonk melding van een losse misericorde die weer op het gestoelte zou worden aangebracht (p. 16). Men kan aannemen dat het hier om dezelfde misericorde gaat. Na contact te hebben gehad met de Stichting Oude Kerk blijkt echter dat de misericorde met de drie koppen anno 2005 niet aanwezig is op het koorgestoelte. De heer Schillemans (conservator Museum Amstelkring) verklaart dat de gezochte misericorde onder het inventarisnummer AK 70 aanwezig is in het Museum Amstelkring te Amsterdam. Nadat het object sinds 1978 in bruikleen is gegeven aan de Oude Kerk, is deze misericorde in 1996 weer teruggehaald naar het museum. Verspaandonk schrijft dat hij deze voorstelling niet kan duiden. "In de middeleeuwen werd hierdoor soms de heilige Drieƫenheid uitgebeeld, een manier van voorstellen die later door de kerkelijke overheid verboden is. Niet alleen de profane uitdrukking, maar ook het ontbreken van de gebruikelijke baarden en haardos duiden erop, dat de beeldhouwer dit zeker niet bedoeld heeft. Evenmin heeft hij de drie leeftijden (jeugd, volwassenheid en ouderdom) of verschillende hartstochten of karakters willen typeren. De drie gezichten zijn wel anders, maar hiervoor is het onderscheid toch niet groot genoeg. Wat dan wel bedoeld is, blijft een vraag. Misschien ging het wel om de neuzen of gewoon om het plezier van het combineren. In ieder geval is de voorstelling niet uniek en treft men ook elders koppen met drie gezichten aan." In het artikel "The triple head motif on medieval choir stalls" heeft Elaine Block een verklaring voor de voorstelling met de drie hoofden. De grove trekken in de gezichten duiden er volgens haar op, dat we hier te maken hebben met een drieƫenheid van de hel, een antichrist. |